Voiko niche olla liian pieni?

Pienelle, innokkaalle yleisölle markkinointi on aina suurta viisautta. Jos vaikkapa intohimosi on suunnitella cyberpunk-asusteita ja yrität heti saada viestiäsi läpi suurille massoille, epäonnistut. Sen sijaan kannattaa luoda yhteydet roolipelaajiin, kauppiaisiin sekä toisiin suunnittelijoihin ja auttaa heitä jotenkin. Samalla saat arvokasta näkemystä niittien määrästä, digitaalisista kelloista ja uusia ideoita tuotteesi kehittämiseen.

Parasta markkinointia pienessä nichessä on siis yksinkertaisesti innostumisensa jakaminen muiden samanmielisten kanssa. Oikeassa heimossa saat kannustusta ja hyvät ideasi leviävät.

Entä voiko niche olla liian pieni? Se riippuu toki tavoitteistasi mutta globaalien markkinoiden aikana ihmiset tahkoavat rahaa mitä ihmeellisimmillä ideoilla. Jopa pienen Suomen mittakaavassa voi ansaita elantonsa kirjoittamalla rakkauskirjeitä tilauksesta. Lätäkön toisella puolella voit halailla työksesi tai jopa välittää halaajia. Ja jos bronyt voivat kasvaa muutamasta tyypistä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, on vaikeaa keksiä niin pientä markkinaa, etteikö sillä voisi jotain ansaita.

Jos siis tuotteesi ei ole aivan tavallinen, kannattaa välttää valheellisen turvallista ajatusta massoille markkinoinnista. Etsi kaltaisesi nörtit!